Echografie

Echografie in onze praktijk

Binnen Fysiotherapiepraktijk Lemele/Lemelerveld hebben Karin van Goor, Stan Ravenhorst en Gerard Jonkman de opleiding MSU (musculoskeletal ultrasound) op het Nationaal Trainingscentrum Echografie in Amersfoort gevolgd. Deze cursus is gericht op het gebruik van echografie als diagnostisch middel in de fysiotherapiepraktijk.

Toepassing

Echo wordt in onze praktijk toegepast voor beoordeling van musculoskeletale (spier/bot) aandoeningen van de schouder, elleboog, pols/hand, heup, knie en enkel/achillespees. Spierscheuren, zoals bijvoorbeeld een zweepslag, kunnen ook prima worden beoordeeld en gevolgd in herstel. Echografie is pijnloos en niet schadelijk en kan zo vaak als gewenst worden herhaald.

Met de uitkomsten van het echografisch onderzoek kunnen we snel een diagnose stellen. Deze diagnose vormt de basis van uw persoonlijk behandelplan. Ook tijdens de behandeling voeren we echografisch onderzoek uit, om zo tussentijds te kunnen evalueren. Op die manier kunnen we steeds nagaan in hoeverre het herstel gevorderd is en welke vervolgstappen noodzakelijk zijn.

Indicatiegebieden en pathologieën van het bewegingsapparaat

• Spieren: scheuren, littekens, kalkneerslag
  • Pezen: peesontstekingen, scheuren, kalkneerslag, (sub-)luxatie
  • Slijmbeurzen: slijmbeursontsteking
  • Gewrichtsbanden: verstuikingen, scheuren
  • Kapsels: kapselontsteking, scheuren
  • Kraakbeen: gewrichtsslijtage, defecten
  • Meniscus: scheuren

Kosten en vergoeding

Echografisch onderzoek kan als toegevoegd onderzoek tijdens een fysiotherapeutisch consult worden toegepast. U betaalt in dat geval geen extra kosten bovenop de fysiotherapeutische zitting.