Shockwave therapie

Shockwave

Shockwaveapparaat

Beproefde doeltreffendheid van de shockwaves

Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijnklachten? Heeft u al het mogelijke geprobeerd om ervan verlost te raken? Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz. Keerde uw pijn ook altijd na korte tijd terug, vaak erger dan voordien?
Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie vaak goede resultaten geeft.

Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalkingen van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken.

Eerder noodzaak dan luxe

Extracorporeal shockwave-therapie (ESWT) wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat.
In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan met shockwave therapie de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden. Zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingssessies.

Hoe werkt ESWR precies?

Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut of arts het pijngebied. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt het letsel blootgesteld aan korte shockwave-pulsen. U hoort een duidelijk tikken en voelt schokken in uw lichaam.
Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam. Met andere woorden, shockwave heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam.

Welke klachten worden behandeld?

•Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting op de pezen
•Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
•Pijn net onder de knieschijf
•Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
•Hielpijn (hielspoor)
•Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spanning (trigger points)
•Andere vormen van tendinitis

Voordelen van de shockwave-therapie

•Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
•Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
•Uitstekend therapiesucces na slechts 2 tot 4 behandelingen
•Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
•Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
•Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
•Dankzij Shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

Voor meer informatie kunt u natuurlijk altijd de praktijk bellen.