Dry needling

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een relatief nieuwe behandelmethode. De methode is overgekomen uit de Verenigde Staten en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt die op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling gebruikt een ´droge´ (dry) acupunctuurnaald – er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry Needling behandeling

De behandeling bestaat uit het vinden en aanprikken van triggerpoints. Via dit gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u makkelijker en met minder pijn bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid/stijf aan maar dat is meestal van korte duur.

Dry Needling wordt vooral toegepast bij:

• lage rugpijn
  • sportblessures
  • uitstraling in één of beide armen/benen
  • tennisarm
  • RSI-klachten (muisarm)
  • frozen shoulder
  • pijn in de billen, benen, kuiten en enkels
  • tintelingen in ledematen
  • nekklachten, hoofdpijn en duizeligheid
  • pijnlijke of stijve gewrichten

Welke fysiotherapeuten bij Fysiotherapiepraktijk Lemelerveld
Bij ons in de praktijk heeft Charlotte Floothuis de opleiding volbracht om dry needling te mogen uitvoeren.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.

Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen ook de kosten voor dry needling onder de reguliere fysiotherapie.